Tampereen raitiotien koeajot alkavat – testivaunu katuverkolla 18.3. alkaen

Tampereella otetaan tällä viikolla iso askel kohti Ratikka-aikaa, kun Hervannassa aloitetaan koeajot testiraitiovaunulla. Vaunulla liikutaan varikolla maanantaina ja tiistaina 16.-17.3 ja keskiviikkona 18.3. siirrytään katuverkolle. Koeajoja tehdään ensimmäisellä koeajoviikolla pelkästään kävelyvauhdilla, enintään 5 km/h. Nopeustestit tehdään vaiheittain eri kaduilla. Jokaisella osuudella testivaunua liikutetaan ensin kävelyvauhtia, jonka jälkeen testit tehdään kadun tai radan maksiminopeuksien mukaisesti.

Testivaunu on teipattu huomiovärein Kuva: Pasi Tiitola
Testivaunu on teipattu huomiovärein Kuva: Pasi Tiitola

Raitiotieradan ja raitiotiejärjestelmän testauksessa käytetään Saksasta tuotua, vuonna 1981 valmistettua, raitiovaunua. Testejä tehdään kaikkien raitiotien teknisten järjestelmien ja radan päällysrakenteen osalta. Koeajojakso alkaa varikolla, jossa testataan asetinlaitteen toiminta ja varikkoraiteiston kulkuteiden asettaminen, vaihteet, opastimet ja sähköradan toiminnot. Ratainfran testauksissa käydään läpi muun muassa liikennevaloetuisuuksien toimintaa, tarkastetaan radan opastimien toimintoja ja liikennemerkkien sijainteja sekä testataan vaihteenohjausjärjestelmien toimintaa. Koeajojakso kestää noin kolme viikkoa.

– Koeajoissa edetään testitulosten mukaisesti – jos testeissä havaitaan muutostarpeita, toimenpiteitä tehdään heti. Tarvittaessa testit kestävät huhtikuun loppuun asti, mutta todennäköistä on, että ne saadaan suoritettua huhtikuun alkuun mennessä, koeajokoordinaattori, projekti-insinööri Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä kertoo.

Koeajoalueelle pystytetään koeajojen ajaksi opasteita, jotka kertovat testivaunun olevan liikkeellä. Testivaunun kulkua muun liikenteen joukossa varmistetaan koeajojen aikana liikenteenohjaajilla, jotta testaushenkilökunnan ja kaupunkilaisten liikkuminen saadaan turvattua ja radan nopeustestit pystytään ajamaan yhtenäisenä suorituksena. Muun liikenteen keskeytykset kestävät kerrallaan vain joitakin minuutteja.

– Testivaunun mukana ja rinnalla kulkee Raitiotieallianssin henkilökuntaa ja tarvittaessa kunnossapitokalustoa. Kaikkien alueella liikkujien turvallisuus on meille erittäin tärkeää. Liikenteenohjaajat opastavat tiellä liikkujia ja lisäksi toivomme, että ihmiset kertaavat Ratikkakaupungin liikennesäännöt esimerkiksi Tampereen Ratikan sivuille koostamamme materiaalin avulla. Jotta tarvittavat testit saadaan suoritettua onnistuneesti, pyydämme muilta tiellä liikkujilta kärsivällisyyttä ja toivomme testihenkilökunnallemme työrauhaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö muistuttaa.

Koeajoja tehdään ruuhka-aikojen ulkopuolella, eli päiväaikaan klo 9.00-15.00 välillä. Keskiviikkona 18.3. testivaunulla lähdetään varikolta Hermiankadulle klo 9.00 ja 11.00 välillä.

– Tarkkaa kellonaikaa koeajojen aloittamiselle on mahdoton sanoa, sillä kyseessä on ainutlaatuinen tapahtuma, jonka taustalla on monia muuttujia. Jotta voimme esimerkiksi kytkeä sähköt raitiotiejärjestelmään varikon ulkopuolella, varmistamme ensin sähkönsyötön järjestelmät ennen vaunun ajamista alueelle, Uolamo kertoo.

– Koeajoissa monet pienet, matkustajille näkymättömät, asiat halutaan tarkastaa ja mahdollisesti testata useaan otteeseen. Pääsemme testaamaan heti mm. vaunun niin sanottuja ryömintäominaisuuksia jyrkässä Hermiankadun mäessä. Selvitämme siis periaatteessa, kuinka hitaasti vaunu jaksaa mäen nousta. Tämä voi vaatia useamman yrityksen, Uolamo selventää.

Insinöörinkadulla tiistaina 31.3. tehtävien nopeustestien aikana bussilinja 3 on Hervannassa kiertoreitillä Teekkarinkatu-Hervannan valtaväylä. Pysäkit Hervannan valtaväylällä ovat käytössä. Linja 32 kulkee koeajojen ajan normaalireitillään. Nysse tiedottaa muutoksista bussiliikenteessä kanavissaan.

Raitiotieradan ja raitiotiejärjestelmän testauksessa käytetään Saksasta tuotua, vuonna 1981 valmistettua, raitiovaunua. Kuva: Pasi Tiitola

Koeajojen alustavat aikataulut:

Viikko 12 (16.-20.3.)
– Varikon alueen koeajoja, nopeus enimmillään 5 km/h
– Koeajoja osuudella varikko–Turtola, nopeus enimmillään 5 km/h
– Tavoitteena on, että testivaunulla liikutaan varikkoalueelta ulos 18.3.

Viikko 13 (23.-27.3.)
– Varikon asetinlaitteen testausta ja varikon alueen koeajoja, joissa nopeus 15km/h ja paikoin radan sallima maksiminopeus
– Hermiankadun ja Atomipolun koeajoja, joissa nopeus kadun nopeusrajoituksen mukainen

Viikko 14 (30.3.-3.4.)
– Insinöörinkadun koeajot, nopeus 30 km/h eli kadun nopeusrajoituksen mukainen
– Hervannan valtaväylän koeajot, nopeus 40-70 km/h

Viikko 15 (6.4.-9.4.)
– Mahdollisesti vaihteenohjaustestejä varikko-Turtola-välillä

Ensimmäinen Tampereen Ratikka saapuu Tampereelle toukokuussa. Maaliskuussa käynnistyvä testivaunulla tehtävä koeajojakso aloittaa Tampereella Ratikka-ajan – välissä on muutaman viikon tauko koeajoissa, jonka jälkeen testit aloitetaan varsinaisella Tampereen Ratikalla. Alkukesästä 2020 lähtien Tampereen liikenteessä nähdään aina raitiovaunuja. Ratikalla matkustamista päästään kokeilemaan Tampereella keväällä 2021, kun koeliikenne aloitetaan. Varsinainen liikennöinti aloitetaan 9.8.2021.

Koronaviruksen vaikutukset Tampereen Ratikan koeajoihin

Koronaviruksen vuoksi käynnissä on maailmanlaajuisesti erittäin poikkeuksellinen tilanne. Tampereen Raitiotie Oy ja Raitiotieallianssi toimivat THL:n suositusten mukaisesti.

– On mahdoton arvioida koronaviruksen mahdollisia vaikutuksia Tampereen Ratikan koeajoihin. Koeajot pyritään suorittamaan ennalta sovitun aikataulun mukaisesti, mutta tarvittaessa niitä siirretään. Suhtaudumme tilanteeseen erittäin vakavasti ja toimimme vastuullisesti tilanteen vaatimalla tavalla, toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.

Raitiotien testauksista muistutetaan merkeillä radan varrella
Raitiotien testauksista muistutetaan merkeillä radan varrella

Lisätietoa:

Tutustu Tampereen Ratikan liikenneturvallisuusmateriaaliin osoitteessa www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus